Omvormer zonnepanelen valt bij 1 op 20 consumenten uit door spanningsproblemen

Datum: 18-05-2022
De Nederlandse netbeheerders hebben vorig jaar 3.200 klachten gehad van zonnepaneeleigenaren over het uitvallen van hun omvormer. Naar schatting komt het probleem voor bij 1 op de 20 zonnepaneeleigenaren.
Dat meldt Netbeheer Nederland namens de regionale netbeheerders waaronder Enexis, Liander en Stedin.

11 uur per jaar

Het aantal kleinverbruikers met zonnepanelen is sinds 2016 vervijfvoudigd. Volgens de netbeheerders hebben circa 1,5 miljoen kleinverbruikers in Nederland inmiddels zonnepanelen.

De netbeheerders melden dat bij 1 op de 20 van de zonnepaneeleigenaren de spanning wel eens te hoog oploopt; oftewel bij 75.000 zonnepaneeleigenaren. Gemiddeld doet dit probleem zich slechts 11 uur per jaar voor. Dat is minder dan 1 procent van het gemiddelde aantal van 1.550 zonuren dat Nederland jaarlijks kent.

‘Slechts’ 3.200 klachten

Belangrijke kanttekening bij de gemelde aantallen is dat het om een schatting gaat. In de praktijk hebben de netbeheerders in 2021 namelijk slechts 3.200 klachten over spanningsproblemen ontvangen. Wel is het aantal klachten afgelopen jaar met 45 procent gegroeid.

Het is ook de verwachting dat de problemen op het laagspanningsnet waar kleinverbruikers gebruik van maken enkel zullen toenemen. Zo heeft netbeheerder Liander in de periode 1 januari tot en met 15 mei 2022 in de provincie Friesland bijvoorbeeld het aantal klachten van Friese woningbezitters en huurders over het niet kunnen terugleveren van zonne-energie zien groeien van 74 naar 139 stuks.

Tips en tricks

Netbeheer Nederland waarschuwde vorig jaar al namens de netbeheerders dat ook consumenten met zonnepanelen de komende jaren de gevolgen zouden gaan merken van de drukte op het stroomnet.

De netbeheerders presenteerden bovendien een reeks tips en tricks voor installateurs die plaatsen bij consumenten die moeten helpen om spanningsproblemen met zonnepanelen te voorkomen. De tips lopen uiteen van het plaatsen van zonnepanelen op het oosten en/of westen tot het gebruiken van dikke aansluitkabels en het begrenzen van het piekvermogen van de zonnepaneelinstallatie. Netbeheerder Liander meldde daarbij aan de redactie van Solar Magazine dat in 30 tot 40 procent van de gevallen die bij de netbeheerder gemeld worden, een installateur de problemen bij de consumenten zelf kan oplossen.

Niet compenseren

Toenmalig minister Wiebes stelde in 2020 al dat de netbeheerders consumenten niet financieel hoeven ​te compenseren als zij tijdelijk de stroom van hun zonnepanelen niet kunnen terugleveren aan het stroomnet. 

‘Het tijdelijk niet kunnen invoeden van hernieuwbare energie, omdat daarmee de grenzen van de spanningskwaliteit overschreden worden, heeft een andere impact op particulieren die hernieuwbare elektriciteit willen invoeden en de samenleving dan een langdurige volledige onderbreking van het transport door een storing in het net, waarbij geen elektriciteit meer kan worden afgenomen’, aldus minister Wiebes destijds tegen de Tweede Kamer.

Bron: Solar Magazine

Meer weten?

Bekijk ook de andere nieuwsberichten van Samen Energie Besparen:Meer informatie over energiebesparing vind je op onze overzichtspagina: