Eneco, Essent en Vattenfall voeren prijsverhogingen energie alsnog later door

Datum: 01-10-2022
Eneco, Essent en Vattenfall zijn overstag. De energiebedrijven geven gehoor aan de oproep van de Tweede Kamer en Autoriteit Consument & Markt (ACM) om de tariefsverhogingen voor gas en stroom later door te voeren.
De ACM stelde eerder dat energiebedrijven niet alleen een verhoging van de energietarieven, maar ook de wijziging van de terugleververgoeding voor eigenaren van zonnepanelen 30 dagen van tevoren moeten bekendmaken. Eneco, Essent en Vattenfall hadden hun tariefsverhoging per 1 oktober daarmee niet op tijd bekendgemaakt. Eneco en Greenchoice lieten weten de prijswijziging ondanks de druk vanuit de politiek en de ACM toch door te willen zetten.

Eneco: tariefswijziging pas na 30 dagen

Eneco is de eerste energieleverancier die terugkomt op zijn eerdere beslissing en stelt bij klanten de tariefswijziging pas 30 dagen nadat zij bericht hebben ontvangen door te voeren.

Het energiebedrijf stelt nog altijd van mening te zijn conform de wet- en regelgeving te hebben gehandeld, maar te willen voldoen aan de recente oproep van de ACM. ‘Alle klanten worden nu 30 dagen van tevoren geïnformeerd over tariefswijzigingen. We bieden hiermee duidelijkheid voor alle klanten en betreuren alle maatschappelijke ophef van de afgelopen dagen, zeker in een tijd waarin er al veel onrust is over energieprijzen.’

Essent: verhoging per 7 november

Essent meldt nu per 7 november een tariefswijziging door te voeren bij klanten met een variabel contract. Daarmee komt de eerder aangekondigde wijziging per 1 oktober te vervallen. Klanten ontvangen over de nieuwe tarieven uiterlijk 8 oktober bericht, ongeacht of ze wel of niet een klacht hebben ingediend.

Met het in acht nemen van de 30-dagentermijn, betalen klanten van Essent de totale tariefsverhoging van het vierde kwartaal niet over 3 maanden, maar wordt de gehele verhoging van het vierde kwartaal verdeeld over de resterende 2 maanden van 2022. Desondanks claimt het energiebedrijf een van de scherpste tarieven in de markt te bieden.

Vattenfall: verhoging 30 dagen naar persoonlijk bericht

Vattenfall meldt op zijn beurt dat de tariefsverhoging per 1 oktober pas 30 dagen nadat de klanten persoonlijk bericht hebben ontvangen, zal worden doorgevoerd. ‘Wij zijn vóór 1 september gestart met het informeren van onze klanten over de prijsverhoging per 1 oktober’, stelt Vattenfall in een verklaring. ‘Wij handelen in het belang van onze klanten, houden ons aan de wet en onderstrepen het statement van Energie-Nederland dat deze 30-dagentermijn voor tariefswijziging niet in de wet is vastgelegd. We hebben daarom met verbazing de afgelopen dagen de mediaberichtgeving gevolgd. In deze energiecrisis hebben wij alles op alles gezet om onze klanten steeds de best mogelijke tarieven te bieden. Tot op heden is dat gelukt, en horen wij met onze oktobertarieven bij de laagste in de markt. En daar willen wij ons op blijven richten.’

Vattenfall stelt de gesprekken met de ACM en de politiek te vervolgen en zich vooral te richten op de uitwerking van het prijsplafond en de andere uitdagingen die het bedrijf te wachten staan.


Bronnen: RTL Nieuws, Algemeen Dagblad


Meer weten?

Bekijk ook de andere nieuwsberichten van Samen Energie Besparen:Meer informatie over energiebesparing vind je op onze overzichtspagina: