Langdurige leegstand ontstaat niet door speculatiegedrag van verhuurders, maar voornamelijk door bureaucratische gemeentelijke procedures. Dat stelt Vastgoed Belang in een reactie op de kabinetsplannen om de Leegstandwet aan te passen. De branchevereniging voor de particuliere verhuurmarkt noemt daarnaast het invoeren van een leegstandsheffing dan ook onwenselijk en pleit in plaats daarvan voor snellere gemeentelijke processen.
Het ministerie van Volksgezondheid en Ruimtelijke Ordening (VRO) heeft het voornemen
om de Leegstandwet te wijzigen. Dat houdt onder andere in dat gemeenten meer mogelijkheden moeten krijgen om langdurige leegstand tegen te gaan. Tweede Kamerlid Luc Stultiens (GL-PvdA) diende daarnaast
een amendementsvoorstel in dat het gemeenten mogelijk maakt om plaatselijk een leegstandsheffing in te voeren.
Onderzoek wijst niet op speculatie op als oorzaakVastgoed Belang onderschrijft dat langdurige leegstand ongewenst is. De branchevereniging is vooral kritisch op de middelen die VRO en GL-PvdA voorstellen om leegstand tegen te gaan. Doordat die de nadruk leggen op meer toezicht en handhaving, lijken de voorstellen namelijk vooral gebaseerd op het idee dat langdurige leegstand het gevolg is van bewust beleid van private verhuurders. Terwijl uit de brief die minister van VRO Mona
Keijzer in december naar de Eerste en Tweede Kamer stuurde blijkt dat onderzoek geen enkele aanleiding geeft om aan te nemen dat dit het geval is.
De branchevereniging voor de particuliere verhuurmarkt signaleert dat langdurige leegstand vooral het gevolg is van stroperige, lokale processen. Zo loopt de transformatie van bedrijfs- en winkelruimtes naar woningen vaak vertraging op door onnodig lange vergunningsprocedures, wat leidt tot onnodige leegstand. Verder merkt Vastgoed Belang op dat gemeenten vaak te strenge eisen stellen aan het splitsen van grote panden in kleinere appartementen, wat leidt tot lange vertragingen.
Verduurzaming
Ook ziet Vastgoed Belang dat gemeenten in veel gevallen traag zijn in het afgeven van vergunningen voor grootschalige verduurzamingen, met name bij monumentale panden. Dit soort verduurzamingen worden in veel gevallen pas uitgevoerd nadat een zittende huurder opzegt, omdat dit in bewoonde staat tot te veel overlast zou leiden. Doordat gemeenten er in zulke gevallen te lang over doen om de benodigde vergunningen af te geven, komen woningen in de tussentijd onnodig leeg te staan.
“Veel panden staan onnodig leeg vanwege lokale regeldruk en stroperige vergunningsprocedures," zegt Edward Touw, algemeen directeur van Vastgoed Belang. “De gevolgen daarvan zijn extra groot als het gaat om leegstaande panden waar een investeerder wil transformeren, splitsen of optoppen, aangezien er dan niet alleen een pand leegstaat, maar ook de realisatie van extra woningen wordt tegengewerkt."
Ongelijke machtsverhouding
Touw noemt het zeer ongewenst om gemeenten de mogelijkheid te geven om een leegstandsheffing in te voeren. “Niet alleen omdat verhuurders er niet bewust voor kiezen om een pand leeg te laten staan, maar ook omdat er een ongelijke machtsverhouding ontstaat. Gemeenten die bijvoorbeeld een geschil hebben met een verhuurder over het wel of niet afgeven van een vergunning, kunnen door het invoeren van een heffing extra druk uitoefenen op een verhuurder om zijn plannen voor het realiseren van nieuwe woningen dan maar op te geven."
Vastgoed Belang ziet de oplossing voor leegstand dan ook vooral in de versnelling en versoepeling van gemeentelijke vergunningen. De brancheorganisatie pleit daarbij voor landelijke kaders waaraan gemeenten zich moeten conformeren. Door hiervoor aansluiting te zoeken bij het programma STOER kan direct vaart worden gemaakt met versnelling in het vergroten van het beschikbare woningaanbod. Ook wijst Vastgoed Belang op het belang van prioriteit voor verduurzamingsprojecten en het vereenvoudigen van het bijbehorende vergunningsproces, zeker bij monumenten.
Tijdelijke verhuur bij kadastrale splitsing
Om onnodige leegstand tegen te gaan, roept Vastgoed Belang verder op om de mogelijkheden voor tijdelijke verhuur te verruimen. Zo moet het mogelijk worden om in afwachting van kadastrale splitsing een woning tijdelijk te verhuren.
Over Vastgoed Belang
Vastgoed Belang streeft naar het verkrijgen van maatschappelijke erkenning van de toegevoegde waarde van particuliere verhuurders in vastgoed ten gunste van maatschappelijk rendement. Daarvoor is een goede en betrouwbare verbinding nodig tussen de sector en de samenleving. Hiervoor gaat Vastgoed Belang proactief in gesprek met belangen- en brancheorganisaties en wet- en regelgevers, op nationaal en internationaal niveau. Namens de particuliere vastgoedsector praten wij mee over maatschappelijke issues en bieden wij een platform voor kennis, informatie-uitwisseling en collectieve belangenbehartiging, gericht op thema's van de toekomst van de sector.