Home » Politieke Lobby » Winkels » Persberichten » Kabinet biedt valse hoop met Nationale Investeringsinstelling

Kabinet biedt valse hoop met Nationale Investeringsinstelling

15 mei 2014

Kabinet biedt valse hoop met Nationale Investeringsinstelling

Vastgoed Belang, de vereniging van particuliere vastgoedbeleggers, waarschuwt voor te hoge verwachtingen van de nationale investeringsinstelling (NII). PvdA fractievoorzitter Samsom maande eerder deze week het kabinet tot haast met het uitvoeren van het NII. Door middel van de instelling zouden particuliere beleggers verleid worden tot het doen van meer investeringen in de Nederlandse (huurwoning)markt.

Volgens Vastgoed Belang zal de instelling echter geen soelaas bieden als het gaat om investeringen in de gereguleerde sector (huur onder €700). De vereniging reageert hiermee op een artikel in het Financieel Dagblad van 14 mei over buitenlandse en Nederlandse particuliere beleggers. Die zouden in de rij staan om te koop staand bezit van de-  in financieel zwaar weer verkerende - woningcorporatie Vestia over te kopen.

'Dit zien wij echter niet op grote schaal gebeuren' zegt Jan Kamminga, voorzitter van Vastgoed Belang. 'Sterker nog, Nederlandse beleggers trekken zich juist terug van de huurwoningmarkt, of verplaatsen hun focus naar de geliberaliseerde sector met huren boven de €700. Dat heeft twee belangrijke oorzaken. Ten eerste de streng gereguleerde huren in Nederland als gevolg van het woningwaarderingsstelsel. Dat systeem kennen ze in het buitenland niet, maar veroorzaakt kunstmatige huurprijzen. Daarnaast is er natuurlijk de verhuurdersboete die oploopt tot 1,8mrd in 2017. Als buitenlandse investeerders zich goed informeren, nemen zij zo de boot weer terug naar Engeland', aldus Kamminga.

‘Daarom zou het goed zijn langzaam af te stappen van het woningwaarderingsstelsel voor particuliere verhuurders, zoals Vastgoed Belang altijd bepleit. Deze heeft in 90% van Nederland geen functie, omdat de markthuren al ver onder de maximaal toegestane huren liggen. Als wordt afgesproken dat afschaffing van het systeem gepaard gaat met de afschaffing van de huurtoeslag voor particuliere verhuurders, levert dat de schatkist ook nog eens geld op. De markt vindt dan vanzelf een evenwicht met betaalbare huren en meer Nederlandse én buitenlandse investeringen als gevolg. Daar heeft iedereen baat bij.’

De verhuurderheffing en het woningwaarderingsstelsel  vormen zo een grote barrière voor investeringen in de gereguleerde huursector. Of het Vestia-bezit dus werkelijk zo gewild blijkt is zeer de vraag, met of zonder nationale investeringsinstelling. Tenzij de vraagprijs sterk omlaag wordt bijgesteld. Maar dat heeft dan weer zeer ongewenste gevolgen voor de huizenprijzen in de omgeving, ook voor particuliere eigenaar-bewoners.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl