Home » Persberichten » Vastgoedeigenaren open voor gesprek met huurders over gevolgen corona

Vastgoedeigenaren open voor gesprek met huurders over gevolgen corona

18 maart 2020

De maatregelen om het coronavirus te bestrijden komen hard aan voor ondernemers. Met name in de horeca en andere sectoren die gedwongen de deuren sluiten. Er moet zoveel mogelijk worden voorkomen dat huurders hierdoor omvallen. Om deze slechte tijd op te vangen is de inzet nodig van de ondernemer, verhuurder, banken en overheid. Vastgoed Belang, de vereniging van particuliere beleggers in vastgoed, roept partijen op om gezamenlijk op te trekken bij het aanpakken van de problemen.

Solidariteit nodig

Ongeveer een derde van het winkelvastgoed in Nederland wordt verhuurd door particuliere beleggers. “Niemand is erbij gebaat als in de basis financieel gezonde huurders vanwege corona omvallen. Zij moeten door deze crisis geholpen worden. Dit is bij uitstek een periode om solidair te zijn met elkaar en met het oog op de lange termijn oplossingen te zoeken”, aldus Laurens van de Noort, algemeen directeur. Het pakket met steunmaatregelen dat het kabinet heeft aangekondigd noemt de vereniging indrukwekkend en noodzakelijk. Er is forse financiële steun voor ondernemers die te maken krijgen met omzetdalingen, inkomenssteun voor ZZP’ers en ondernemers krijgen uitstel van het betalen van belasting.

Steunmaatregelen overheid indrukwekkend, maar niet altijd genoeg

De verwachting is dat deze stevige steunmaatregelen in veel gevallen voldoen, maar zeker niet altijd. Dan is het van belang dat ook verhuurder en banken betrokken worden bij oplossingen. Van de Noort: “Ondernemers doen er goed aan optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die de overheid biedt. Banken kunnen huurders en verhuurders die vanwege financiering in de problemen komen helpen door de rentebetalingen op te schorten en betaling uit te smeren over een langere periode. Ook kunnen zij via speciale leningen oplossingen bieden voor acute liquiditeitsproblemen van ondernemers door weggevallen inkomsten. Vastgoedeigenaren zouden in ieder geval af moeten zien van onder meer het rekenen van rente op huurachterstanden en zich coulant opstellen als het gaat om afspraken over bijvoorbeeld aanpassingen van de openingstijden. Ook moet worden gedacht aan oplossingen met betrekking tot de huur zoals uitstel van een deel van de huurbetaling. Zeker in gevallen van gedwongen sluiting, maar ook in gevallen waarin de omzet hard is gedaald.”

Maatwerk staat voorop

Vastgoed Belang wijst daarbij op de noodzaak van maatwerk; niet iedere situatie is hetzelfde. Kijk maar naar het verschil tussen horeca ondernemingen en supermarkten, waar de producten niet zijn aan te slepen. De realiteit is ook dat niet iedere verhuurder evenveel ruimte heeft om mee te bewegen. Behalve gezonde ondernemers, hebben we “na corona” ook nog financieel gezonde beleggers nodig. Bovendien zijn er veel voormalig winkelondernemers die hun bedrijf hebben verkocht en nu als pandeigenaar in hun pensioen voorzien door de huurinkomsten. Hun ruimte om klappen op te vangen is zeer beperkt. Ook zullen verhuurders met veel huurders niet iedereen tegelijk kunnen spreken, zij zullen eerst de zwaarste gevallen bijstaan. Het is hoe dan ook van belang dat huurders die in de problemen dreigen te komen met de verhuurder om tafel gaan voor op maat te maken afspraken. Zo kunnen alle partijen hun bijdrage leveren.